In één streep naar Gemünden

Met de motor naar Gemünden am Main. Het begint met een idee dat je deelt met je vrienden. En je tikt gewoon de burgemeester op zijn schouder. Vervolgens trek je een lijn op de landkaart van een punt in Duiven naar een punt in Gemünden. Die lijn loopt over de mooiste kronkelwegen langs de Rijn, over het Ruhrgebiet, dan via het Westerwald en Spessart tot in de kop van Beieren waar Gemünden ligt. Tja, net langs die lijn lopen ook snelwegen dus je zou met 170 km/u er in een paar uur kunnen zijn. Dat doen we niet.
In 1 streep naar Gemünden
In één streep naar Gemünden (met de mooiste bochten!)

Met 6 motoren en 8 mensen rijden we zaterdag 27 juni kalm Duiven uit. Een heel klein miezerig nat wolkje probeert ons te achtervolgen maar we blijven hem net voor. Als we stoppen voor een kop koffie of een tankstop komt telkens dat wolkje ons achterop maar binnen 2 minuten zijn we hem voor en uiteindelijk is het wolkje leeg en de lucht wordt blauwer. Tijd om van de snelweg af te gaan en de binnenwegen op te zoeken. De Duitse politie kan het niet nalaten om ons even staande te houden en een korte bekeuring en kras op een koffer verder gaan we eerst maar lunchen. Best een gezellige groep motorrijders uit Duiven, met in hun midden de altijd innemende burgervader.

(happy motorrijders, één ontbreekt op de foto)

Niet lang later reizen we over bergen en dalen net onder het Sauerland door richting Spessart en ruiken al de Schweinebraten en het Festbier. De laatste 100 km gaan dan ook gezwind over biljartlaken-glad asfalt langs vakwerkhuizen en weidevelden totdat de rotonde en brug in Gemünden ons neerzetten op het terras bij Zur Linde. Hoera!
Hoera zegt ook onze contactpersoon Michael Fillies, die zich later ontpopt als historicus en organisator. Maar eerst wil ook onze innemende burgemeester wel een feestbier innemen. Joho! Feestbier wordt per liter verkocht in gigantische glazen. De uitdrukking “neem nog maar een laatste biertje” betekent bij de Oosterburen heel iets anders dan Bij de buren. Maar dat terzijde.

Aan de voor ons gereserveerde tafel zitten ook de Burgemeester uit Gemünden en zijn echtgenote, alsmede een aantal mensen die graag Nederlands willen leren. Het gros van de mensen is echter al huiswaarts omdat wij toch wel iets aan de late kant zijn gearriveerd. Jammer. Maar gezien het dodelijke karakter van twee pils in de feesttent wel begrijpelijk. Maar wat was die Schweinshaxe lekker, zeg!

Op zondagochtend nuttigen we ons ontbijt, tegen alle regels in, op het zonnige terras. En daar is onze reporter en reisleider Michael, met camera en echtgenote. Vanaf het terras kunnen we in één keer de belangrijkste gebouwen herkennen. De burcht, de brug en het kasteel wat eigenlijk een havezate is. Na een korte introductie van de stad neemt Michael ons mee voor een interessante en gezien de recente geschiedenis ook een imponerende stadswandeling. Als u de kans krijgt is dat zeker een aanrader.

Staatsieportretje vanaf het terras.
Om 12:30 wordt de rust in het dorp verstoord door een 10-tal lokale motorrijders die ons, Duivenaren, de mooiste bochten van de regio wil laten zien. In een grote groep rijden we door dorpen en langs beken, over heuvels en onder een lichtblauwe hemel met her en der een wolkje. Op het hoogste punt van de regio, de Wasserkuppe, nemen we een lichte versnapering en, mede omdat het warm is en de Heimatfeste zijn begonnen, gaan we in rap tempo terug naar het terras van Zur Linde. Onderweg verliezen we een paar trage motormuizen die links gingen waar wij rechtsaf sloegen. Maar het terras lonkt voor iedereen dus plots waren we weer herenigd. Dorstig maar mooie verhalen rijker. Die we voor u ook wel willen aandikken, te zijner tijd.

De avond sluit naadloos aan op de borrel, dus na een Schnitzel Wiener-Art lopen we richting feestmuziek, feesttent en feestbier. Onderweg vinden we de Duiven-Allee, naast een lege Kermis. Gelukkig speelt de folklore band lustige lieder en na een dansje vinden we de serveerster die blij “Die Holländer” roept en gewillig haar Dirndels in de strijd gooit, bier haalt en voor de foto’s poseert.

Op maandag beginnen we de thuisreis en worden we uitgezwaaid door het hotelpersoneel onder leiding van Michael. Snel de route erbij gehaald en dan rijden we terug, met zo mogelijk nog mooier weer en nog fijnere wegen. Wat is Duitsland toch een heerlijk vakantieland. En Nederland ook, hoor. Maar voor motorrijders is Duitsland net iets heerlijker. Net als dat dinertje op de markt van Xanten, we zijn bijna thuis maar vallen ook bijna van de graat. Nog een uurtje rijden en dan geven we elkaar de hand en een luchtkus naar de dames.

Om negen uur eindigt het avontuur “In één streep naar Gemünden” voor zes blije motorrijders uit Duiven en twee fijne jonge meiden die vast binnenkort ook hun rijbewijs gaan halen. Een aanrader! Met dank voor de ondersteuning van het Jumelage comité in Duiven en het comité in Gemünden am Main. Missie geslaagd.